Een uitdagende doelgroep, waarbij de kleine dingen een groot verschil kunnen maken.

Door Denise de Roij en Loes Michielsen.

 

07.30 uur
Ik stap zachtjes de woonvoorziening binnen en ben direct alert. Hoor ik al bewoners op de gang? Ik loop het kantoor in en zet het videoscherm aan. Ik check of iedereen die gemonitord wordt goed in beeld is en controleer ondertussen de overdracht van de nachtdienst. Terwijl ik dit doe, stappen nog drie van mijn collega’s binnen, de koffie begint te pruttelen. Terwijl de koffie wordt ingeschonken nemen we de agenda door en verdelen we onderling wie met welke bewoner gaat werken. Ik ga vandaag werken met twee bewoners. Zij hebben beiden een één-op-één programma gedurende de gehele dag.

 

08.05 uur
Er is een bewoner wakker en hij komt even op kantoor kijken. De bewoner is vrolijk en begint een nummer van zijn favoriete zangeres te zingen. Zo vals als ik kan zing ik mee en hij lacht van oor tot oor. Tot een uurtje of 11 ben ik bezig met ondersteuning bij de persoonlijke verzorging van beide bewoners. Een bewoner laat wat spanning zien. We doen een bewegingsactiviteit, zodat hij zijn negatieve energie kwijt kan.

 

11.00 uur
We gaan samen naar buiten. Tijdens de wandeling zingen we liedjes en benoemen we wat we buiten allemaal zien. Mijn cliënt lacht vrolijk en lijkt zich weer wat beter te voelen. Ik ben trots.

 

12.00 uur
Samen lunchen. Iedereen heeft voldoende eigen ruimte en kiest zoveel mogelijk zelf wat er op de boterham gaat. Terwijl de ene bewoner een sinterklaasliedje zingt (het is hartje zomer), legt de andere haar benen op tafel en vraagt om een bakje koffie. Ik lach van binnen, de dag loopt soepel en de cliënten zijn tevreden. Na de lunch is er ruimte voor verschillende activiteiten. Denk aan voetballen, fietsen, een wandeling, YouTube kijken of muziek luisteren. Natuurlijk zijn er ook de nodige rustmomenten.

 

14.00 uur
Zo rond de klok van 14.00 uur gaat de pieper. Een collega heeft ondersteuning nodig bij een onrustige bewoner. Binnen een paar seconden stemmen we af wie er naar boven gaat en hoe we de programma’s beneden door laten lopen. Samen met mijn collega trek ik een sprintje naar boven en we schatten binnen no time de situatie in. We ondersteunen bij het fixatieprotocol en helpen zo deze bewoner weer tot rust te komen. Op deze manier kan zijn begeleider hem op een veilige manier nabijheid geven. Wanneer we niet meer nodig zijn, pakken we beneden weer de programma’s op.

 

14.45 uur
Mijn collega’s voor de avonddienst komen binnen. Zij beginnen met een ronde op de groep en checken de voorraad en de medicatie. Zo komen zij niet voor verrassingen te staan tijdens hun dienst. Vervolgens hebben we een half uurtje overdracht waarin we de bijzonderheden en een bepaald dilemma bespreken. Bijvoorbeeld gedrag van een bewoner dat we niet kunnen plaatsen. Of we bespreken een escalatie na.

 

15.30 uur
De vroege dienst is klaar en gaat naar huis. Ik spreek met mijn collega’s van de avonddienst af wie welke cliënten begeleidt. Vervolgens maak ik fruit klaar. Na de dagbesteding eten we gezamenlijk fruit en drinken we thee met de cliënten. Voor het eten maken we nog een wandeling of een fietstocht.

 

18.00 uur
Het avondprogramma van de bewoners is volledig afgestemd op hun behoeften en interesses. Gedurende de week worden er verschillende activiteiten georganiseerd samen met andere woonvoorzieningen met bewoners van hetzelfde niveau. Denk aan sporten in de gymzaal, muziek maken, knutselen en geur- en smaakbelevingen. Hierbij mogen we een bezoek aan de wekelijkse disco op het terrein niet overslaan. Niets zo gezellig als een biertje in het OMC.

 

22.00 uur
De laatste bewoner gaat naar bed en we sluiten de dag met hem af met een flinke high five. Om 22.30 uur neem de nachtzorg het stokje weer van mij over. Spanning bij de bewoners is niet altijd te voorkomen. Maar als we er dan samen voor kunnen zorgen dat de cliënten zich veilig voelen en een fijne dag hebben, dan ga ik met een goed gevoel naar huis. “Tot morgenvroeg collega’s!”

 

Lijkt het je leuk om op deze locatie aan de slag te gaan? We bespreken graag de mogelijkheden met jou! Neem contact op met Jona Theeuwes (recruiter) via 06 55 47 64 18.

 

 

 

Spijkerstraat Amarant
Spijkerstraat Amarant
Spijkerstraat Amarant
Spijkerstraat Amarant
Spijkerstraat Amarant

Ook leuk om te lezen

Andere ervaringsverhalen

  1. Janny verbindt kunst met liefhebbers

    Na haar pensionering was Janny Slock (68) op zoek naar een nieuwe invulling voor haar dagelijks leven. Zo kwam ze terecht bij dagbestedingslocatie ARTenZO Tilburg, waar ze sinds zeven jaar de kunstuitleen in goede banen leidt.

    Lees het verhaal van Janny
  2. Het EVA-team verbindt verpleegkundige expertise met flexibiliteit

    De verpleegkundigen van het EVA-team bieden (acute) verpleegkundige ondersteuning op locatie. Aan het woord: Marianne Brekelmans, Edwin Karel en Amber van Vugt.

    Lees het verhaal van het EVA-team
  3. Kiki: "Voor mij is dit veel meer dan gewoon een baan."

    Het verhaal van Kiki. Ze is sinds 2016 persoonlijk begeleider op de conservatoriumlaan en is intensief betrokken bij haar cliënten.

    Lees het verhaal van Kiki