Mede-
zeggenschap

Kwaliteitsthema 7

Lees
meer

Medezeggenschap

Medezeggenschap is vanzelfsprekend voor de Amarant Groep. Zorg- en dienstverlening komt tot stand in dialoog met cliënten en verwanten. Vervolgens blijven we met elkaar in gesprek over behoeften, wensen en nieuwe perspectieven. In de divisies Wonen in de wijk, Specialistische zorg en Intensieve behandeling geven we passend vorm aan medezeggenschap. We sluiten daarbij aan op de talenten en capaciteiten van cliënten.

We kiezen voor een sterke medezeggenschap. Samen voor kwaliteit van bestaan.

Resultaten 2017

Veel activiteiten

Omdat we het zo belangrijk vinden, hebben we in 2017 fors geïnvesteerd in medezeggenschap. Een kort overzicht:

• familiezorg is versterkt via ondersteuning van de werkgroepen in de divisies, voorlichtingsbijeenkomsten en train de trainer activiteiten;
• in elke divisie zijn consulenten medezeggenschap/familiezorg aangesteld om medezeggenschap op locatie verder vorm te geven en initiatieven te ondersteunen;
• een nieuw cliënten intranet fungeert (mede) als digitale kennisbank voor medezeggenschap en cliëntrechten;
• een pilot nadere inzage geautomatiseerd persoonlijk plan en cliëntrapportage voor verwanten is uitgevoerd bij twee woonvoorzieningen Specialistische zorg;
• medezeggenschapsreglementen zijn verder uitgewerkt, met meer ruimte voor maatwerk en duidelijk vastgelegde rol verwanten (pas in beeld waar cliënten dit zelf niet kunnen);
• we investeren in toegankelijke informatie voor cliënten, onder meer via het servicepunt medezeggenschap, cliëntenblad Prikkel en medezeggenschapsbulletins;
• er zijn plannen van aanpak gemaakt bij elke divisie, afgestemd op de verschillende cliëntgroepen.

Wonen in de wijk

Ontwikkelen en verbindingen leggen staat centraal bij Wonen in de wijk. De 2 consulenten medezeggenschap hebben gewerkt aan 5 nieuwe sub regio cliëntenraden (verwanten) en vervolgens aan de verbindingen tussen de lokale cliëntenraden, sub regio raden en de Divisie Cliënten Raad. Voor cliënten zijn er 4 themabijeenkomsten georganiseerd en voor cliënten, verwanten, medewerkers en vrijwilligers (de 5 sub cliëntenraden) waren er rode draad bijeenkomsten waar medezeggenschap in de driehoek cliënt, verwanten, professional centraal stond.

Specialistische zorg

Familiezorg en familieparticipatie hebben een centrale plek bij de doorontwikkeling van medezeggenschap in de Specialistische zorg. In 2017 is een consulent familiezorg gestart met het actief ondersteunen van teams en het opzetten van lokale cliëntenraden, structuur en invulling geven aan het familie café en het samen met management borgen van de methode familiezorg in de teams en de teambesprekingen. Bij een aantal teams zijn medezeggenschap en familiezorg al opgenomen in de huisregels van voorzieningen.

Intensieve behandeling

Medezeggenschap op maat is een uitdaging. De Intensieve behandeling kent een zeer diverse cliëntengroep met grote verscheidenheid aan problematiek en behandelvormen. De medezeggenschap moet echt nog op gang komen en de consulenten investeren in contacten met de teams en bewustwording. Bij voorzieningen waar cliënten minder kunnen opkomen voor hun belangen, is gestart met huiskamergesprekken en ouderbijeenkomsten. Vanuit de Divisie Cliënten Raad (DCR) zijn eerste stappen gezet om vanuit ouderbijeenkomsten te komen tot lokale cliëntenraden die in verbinding staan met de DCR.

 

Teamreflecties28
Conclusies totaal
  • Proces is geborgd 46%
  • Afspraken bijstellen 24%
  • Uitvoering aanscherpen 15%
  • Verbeterplan opstellen 15%

2018 en daarna

Per divisie geven we de medezeggenschap verder vorm; de plannen van aanpak zijn daarbij richtinggevend.

Op basis van de resultaten uit de pilot in de Specialistische zorg krijgen cliëntvertegenwoordigers / verwanten in de Amarant Groep toegang tot het geautomatiseerd persoonlijk plan en de cliëntrapportage. Dit leidt aantoonbaar tot meer betrokkenheid, samenwerking in de driehoek en invloed op de gestelde doelen in het persoonlijk plan.

Het cliënten intranet wordt doorontwikkeld, met daarbij onder meer de mogelijkheid van een eigen startpagina per locatie/voorziening.

Bij Wonen in de wijk is in 2018 de medezeggenschap voor cliëntvertegenwoordigers op elke locatie georganiseerd. Daartoe gaan we door met het organiseren van Rode Draad Bijeenkomsten, met ruimte voor ontmoeting tussen cliënten, verwanten, medewerkers en vrijwilligers. Ook krijgen medewerkers tools aangereikt om de kwaliteit van de (lokale formele en informele) medezeggenschap te beoordelen.

In de divisie Specialistische zorg staat scholing op maat in familiezorg voor persoonlijk begeleiders en senior begeleiders op de agenda. Deze scholing moet enerzijds bijdragen aan meer diepgang in de methode familiezorg en anderzijds aan meer verbinding met verwanten en groeiende familieparticipatie.

In de Intensieve behandeling gaan we door met het ontwikkelen van medezeggenschap op locatie en het leggen van verbindingen naar de Districts Cliënten Raad (DCR).