Methodisch
werken

Kwaliteitsthema 1

Lees
meer

Methodisch werken

De langdurige zorg is veranderd van zorgen voor naar zorgen dat. Werken aan resultaat voor de cliënt staat centraal: meer eigen kracht, keuzevrijheid en verantwoordelijkheid. De Amarant Groep zet zorgprogramma’s, resultaatsturing en het persoonlijk plan in samenhang in. Zo realiseren we zorg op maat en creëren we waarde. Door methodisch werken, krijgen we inzicht in de (resultaten van de) verleende zorg/behandeling en daarmee het plannen en verbeteren van de zorg.

Methodisch werken en kwaliteit horen bij elkaar. Planmatig werken we naar verbetering.

Resultaten 2017

Zorgprogramma

De ontwikkelmethodiek en het plan voor ingebruikname van de zorgprogramma’s is vastgesteld. Eerste gebruikerservaringen zijn opgedaan met 2 zorgprogramma’s Jeugd. In het kader van de Wlz zijn de volgende zorgprogramma’s opgestart: EMB / EVG, LVB complex, (F)ACT, NBA en NAH. Evidence based en practice based modules vormen de bouwstenen van de zorgprogramma’s. Elke module heeft een concreet en specifek doel. Per cliënt kiezen we de meest passende modules en/of combinatie van modules (zorgpaden) uit een zorgprogramma.

Resultaatsturing

In 2017 is resultaatsturing onderdeel gemaakt van de werkwijze van de teams. Er is geïnvesteerd in inbedding in het primaire proces en het optimaliseren van de respons.

De Amarant Groep stuurt op 3 resultaatgebieden: doelrealisatie, tevredenheid en veiligheid. Met behulp van onder meer Routine Outcome Monitoring (ROM) brengen we behandeluitkomsten systematisch in kaart. Dit gevalideerde instrument maakt deel uit van de door VNG vastgestelde basisset resultatencriteria Jeugd. De Amarant Groep neemt deze basisset ook als uitgangspunt voor Wlz-clienten.

ROM

ROM is het systematisch in beeld brengen van uitkomsten van behandeling door de periodieke inzet van instrumenten.

ROM wordt uitgevoerd op basis van de door VNG vastgestelde basisset aan outcome-criteria voor Jeugd. Amarant Groep neemt deze basisset ook als uitgangspunt voor de Wlz cliënten.

In de toekomst willen we ROM metingen afnemen op klinisch relevante momenten in het zorgprogramma.

 

Persoonlijk plan

Inhoudelijke kwaliteitsverbetering van het opstellen van het persoonlijk plan heeft centraal gestaan in 2017. Er is ingezet op (meer) actieve inbreng van cliënten en diens netwerk. Eerder is al geïnvesteerd in aanwezigheid, actualiteit en ondertekening van het plan. Daarmee is het persoonlijk plan een goed werkend document waarin de wensen, behoeften en risico’s voor de cliënt worden vastgelegd en periodiek besproken. Resultaten op gestelde doelen, klanttevredenheid en veiligheid zijn daarbij leidend.

2018 en daarna

De zorgprogramma’s EMB / EVG, LVB complex, (F)ACT, NBA en NAH ontwikkelen we door. We starten met de ontwikkeling van het zorgprogramma LVB/MVB. Er komt een verbetertraject voor het gebruik van het instrument ROM (in kaart brengen van behandeluitkomsten). De verbeteracties moeten leiden tot meer eenduidige interpretatie van ingevoerde gegevens en een hogere respons/meer gebruik van ROM. Er komt een nieuw Elektronisch Cliënten Dossier (ECD). Het huidige persoonlijk plan wordt hierin opgenomen. Het nieuwe EDC wordt gefaseerd ingevoerd in 2018 en 2019.

Teamreflecties70
Conclusies totaal
  • Proces is geborgd 32%
  • Afspraken bijstellen 8%
  • Uitvoering aanscherpen 45%
  • Verbeterplan opstellen 15%