Wat houdt jouw functie in?
Ik ben 1e deskundige werk en dagbesteding, ofwel persoonlijk begeleider, van het service- en klussenteam op de vliegbasis Gilze-Rijen. Ik begeleid cliënten tijdens hun werk- en dagbestedingsactiviteiten. Daarnaast zijn er nog administratieve taken, zoals het opstellen van een persoonlijk plan, het bijhouden van vervoerswijzigingen en het onderhoud van de bus.
 
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er bij jou uit?
Een gemiddelde werkdag begint met het ophalen van cliënten op locatie ’t Hooge Veer. We rijden terug naar de vliegbasis. De klussen voor de dag ziet de ploeg op het planbord. Ze bemannen bijvoorbeeld de kantines, bezorgen schoon beddengoed in de slaapgebouwen en halen overtollig papier op van de kantoren. We lunchen om 12.00 uur en om 16.00 uur zorgen we ervoor dat alle cliënten weer worden opgehaald en worden terugbracht naar hun voorziening.
 
Hoe ervaar je de samenwerking met cliënten en defensie?
Heel erg goed. In 1996 is dit project gestart en sindsdien kunnen we stellen dat het een geslaagd initiatief is. Nederland is het eerste land waar defensie zich openstelt voor mensen met een beperking. Dat openstellen gaat verder dan ze alleen toegang geven tot de basis en klusjes laten doen. De cliënten worden echt geaccepteerd en gewaardeerd. Dat blijkt wel uit het feit dat ze worden uitgenodigd op feestjes, barbecues en uitjes.
 
Wat is jouw grootste uitdaging in je werk?
De grootste uitdaging blijft voor mij het kijken naar de cliënt; waar staat hij en wat biedt hem nog perspectief in zijn ontwikkeling? Soms kom je voor vraagstukken te staan. Zoals de situatie waarin een cliënt die de capaciteiten heeft om door te ontwikkelen, gelukkig is op zijn huidige plek en niet naar een andere werk- of dagbestedingslocatie wil. Wat doe je daarmee? De uitdaging zit hem dan in het vinden van een middenweg.
 
Wanneer ga je met een goed gevoel naar huis?
Ik ga met een goed gevoel naar huis als we als klussenteam naar tevredenheid weer een werkopdracht van de vliegbasis hebben uitgevoerd. En daarvoor waardering krijgen. Dan heb je een zinvolle dag met cliënten doorgebracht waaraan zij ook hun steentje hebben bij gedragen. Aan het einde van de dag kun je dan tegen elkaar zeggen: “Dat hebben we toch maar mooi geklaard.”