Nieuwsartikel
Goedbezochte informatiemarkt Dag van de Beroerte voorziet in een behoefte
Het leven houdt niet op bij het krijgen van een beroerte (CVA). Er zijn nog tal van mogelijkheden om het leven zo goed als mogelijk te hervatten. Dat bleek dinsdag 9 mei tijdens de Dag van de Beroerte van de CVA Ketenzorg West-Brabant en Tholen.
'Ik had geen idee dat er zoveel mogelijk was'
De opkomst bij de informatiemarkt was boven verwachting. Doorlopend werden de kraampjes van de deelnemende organisaties bezocht door mensen van allerlei leeftijden. Mensen namen echt de tijd en kwamen om uiteenlopende redenen. De een was informatie aan het inwinnen voor haar partner, de ander zocht een second opinion en de verschillende zorgprofessionals kwamen langs om te ontdekken wat de ketenpartners zoal te bieden hebben.
Veel informatie opgedaan
Voor patiënten was de informatiemarkt vooral een kennismaking met de vele mogelijkheden. Zoals een bezoekster van 78 jaar, die enkele maanden geleden getroffen was door een beroerte. “Ik ben heel blij met dit initiatief”, zei ze na afloop. “Ik heb veel informatie opgedaan en had geen idee dat er zoveel mogelijk was. Voor mij persoonlijk is het belangrijkste dat ik nog kan lezen. Dat is echt mijn lust en mijn leven. Van daaruit ben ik stap voor stap mijn leven weer aan het opbouwen.”
Leven teruggevonden
Een bezoeker heeft veel baat gehad bij het behandelprogramma Hersenz van Amarant. “Door deze intensieve en persoonlijke manier van behandelen heb ik mijn leven weer teruggevonden”, zei hij. Een ander zegt veel baat te hebben gehad door er met lotgenoten over te praten. Zo vond iedereen wat van zijn gading bij de deelnemers: De Marq, Thuiszorg West-Brabant, Groenhuysen, Breinlijn, Amarant, NAH Fysionet, Surplus, tanteLouise, Allévo Zorg- en Dienstverlening, Revant, Kennisnetwerk CVA en het Bravis ziekenhuis.
Meer dan honderd personen
In ons land krijgen meer dan honderd personen per dag een beroerte. Het kan iedereen treffen. Het leven na een beroerte vraagt om veel aanpassing, maar gelukkig staan de cliënten er niet alleen voor en sluit de zorg in de keten West-Brabant en Tholen naadloos op elkaar aan. “Het was heel fijn dat we cliënten hebben kunnen helpen om zich te oriënteren hun vragen te stellen en een volgende stap te kunnen zetten”, aldus keten coördinator Elly van Meer.
Er gebeurt meer bij Amarant