Lange tijd – in wat Ronald Helder het ‘stenen tijdperk van de gehandicaptenzorg’ noemt – waren instellingen gevestigd in bossen en stond er een hek omheen. Contact met vertegenwoordigers of ouders was er nauwelijks, blikt Ronald terug. “Niet voor niets hebben we ‘verbinding’ nu tot een van onze kernwaarden gemaakt. Want goede zorg begint ermee dat je de ander ként, en dat je niet voor hem bepaalt wat goed voor hem is. Veel meer dan vroeger zullen we ons actief moeten verbinden met cliënten, hun verwanten én met de samenleving in het algemeen.”

Op 1 januari 2017 gingen de zorgdivisies van start. “De buitenwereld is de afgelopen jaren sterk veranderd”, schetst Ronald. “We hebben nu te maken met vier zorgkantoren en meer dan 40 gemeentes. Ondertussen worden ouders en verzorgers – terecht – steeds kritischer en zoeken partnership. Dat alles vraagt investering in communicatie en relaties.

Ronald: “Ook intern zoeken we naar de verbinding.”

Uiteindelijk doel is om te komen tot divisie-overstijgende zorgprogramma’s, vult Marc Bindels aan. “We willen in elke levensfase een passend antwoord kunnen bieden op de zorgvraag van de cliënt. Ook de steeds verdere ‘ambulantisering’ van de zorg past daarbij. Vroeger draaide bij Amarant alles om de locaties waar de cliënt naar toe werd gebracht. Tegenwoordig denken we veel meer vanuit de zorg zélf en wonen cliënten steeds vaker in woonwijken, al dan niet zelfstandig. We brengen waar dat kan zorg en ondersteuning naar de cliënt. Om in die situatie de juiste zorg te kunnen bieden, is het des te belangrijker dat je als zorginstelling in verbinding staat: met de cliënt, maar ook met zijn netwerk en met de wijk waar hij of zij woont.”

Een mooi voorbeeld is de samenwerking van de Tongerlose Hoef met het buurtrestaurant van Resto VanHarte in Tilburg, schetst Marc. “Zowel cliënten als wijkbewoners kunnen hier twee keer per week, tegen sterk gereduceerd tarief, samen komen eten. Wij zorgen ervoor dat er een ambulant begeleider en een budgetcoach aanwezig zijn. Die beantwoorden vragen van cliënten, maar óók van wijkbewoners. Zo bevorderen we de verbinding tussen cliënten en wijkbewoners en dragen we bij aan saamhorigheid in de wijk.”

Marc: “We denken tegenwoordig veel meer vanuit de cliënt.”

Ook intern zoeken we naar de verbinding, vertelt Ronald. “Amarant Groep is een kleine gemeenschap van 20.000 mensen: cliënten, medewerkers en vertegenwoordigers. Partnership is daarbinnen enorm belangrijk. Daarom hebben we de afgelopen jaren werk gemaakt van Krachtige Teams, dienend leiderschap en lokale medezeggenschap. We zien steeds meer leidinggevenden die niet voorschrijven maar vragen stellen en zich ondersteunend en coachend opstellen. Binnen de teams zijn er al tal van talenten opgestaan.” Ondertussen is de Raad van Bestuur maar wat trots op alle medewerkers en vrijwilligers van de Amarant Groep, benadrukt Marc tot besluit. “Zíj zijn het die het elke dag weer laten zien.”

Ook leuk om te lezen

Andere ervaringsverhalen

  1. Rebecca en Inez: samen werken aan rust in huis

    Eind 2017 beviel Rebecca de Castro van een prachtige dochter: Tiesjie. Twee keer per week krijgt ze afwisselend bezoek van gezinsbegeleidster Inez van Rooij en haar collega Vera.

    Lees het verhaal van Rebecca en Inez
  2. Frans en Cees: pelgrimsreis naar Lourdes verbindt cliënten en vrijwilligers

    Mede dankzij de Stichting Vrienden van Amarant togen 46 cliënten en 36 vrijwilligers in het najaar van 2017 naar het Zuid-Franse bedevaartsoord Lourdes.

    Lees het verhaal van Frans en Cees
  3. Puur Culinair: optimale verbinding tussen cliënt en voeding

    Eten is emotie, en goede voeding draagt heel direct bij aan de kwaliteit van leven. Vanuit die overtuiging ontwikkelde Puur Culinair onder de naam Moe’s smakelijke gerechten die geschikt zijn voor mensen met kauw- en slikproblemen.

    Lees het verhaal van Puur