Het was even zoeken naar de juiste weg maar iedereen heeft gedaan wat hij kon, vertelt Erik. En gelukkig met een goede afloop. “We zijn enorm geschrokken, maar met onze ervaring kunnen we anderen helpen en adviseren”.

De melding van een besmetting kwam totaal onverwacht. De cliënt (die vanwege privacyredenen hier anoniem blijft) was voor een standaardcontrole naar het ziekenhuis geweest en lag met vage klachten op bed. “Het leek er op dat er een virus speelde, dat op zijn huid geslagen was. Geen hoesten, geen niezen. Toen het ziekenhuis belde dat het corona was, stonden wij te klapperen met onze oren. Iedereen schrok zich echt de blubber”.

“We zijn enorm geschrokken, maar met onze ervaring kunnen we anderen helpen en adviseren.”

Rustig houden

Begin maart was er nog geen leidraad wat te doen bij een besmetting, voor iedereen was de situatie nieuw. De eerste uren konden de begeleiders  de juiste personen niet te pakken krijgen. “We hebben een paar uur met elkaar zitten wachten, voordat er wat duidelijkheid kwam. Dat was lastig. Ga je het delen met de cliënt, lichten we verwanten in? In die tijd mochten die nog op bezoek komen, maar we hebben iedereen gebeld dat ze voorlopig weg moesten blijven. Wel met de mededeling ‘houd het nog even voor jezelf’, want we wilden het vooral rustig houden”.

De woonvoorziening  met vijftien cliënten vormt  een hechte gemeenschap waarbinnen de lijnen met verwanten en vrijwilligers kort zijn. Het personeel reageerde heel verschillend, vertelt begeleider Erik. “Sommigen waren echt in paniek, wilden ook liever niet meer komen werken. Alles was zo nieuw en spannend.  Toen ik voor het eerst sinds lange tijd een dagje vrij had, merkte ik dat het toch veel met me heeft gedaan. Je bent er continu mee bezig. Psychisch is het best zwaar”.

Delen met elkaar

Eriks advies; deel met elkaar. “Houd de discussie open. Iedereen staat er op een andere manier in, en respecteer dat ook. Wij kregen gelukkig al snel veel steun van iedereen. Praktisch, via het EVA-team en de AVG-arts, maar ook op andere manieren. En dat is zó belangrijk. Dat je er in moeilijke tijden bent voor elkaar”.

Een andere praktische tip; zorg dat je voorbereid bent als het op jouw locatie gaat spelen. ‘’Heb alle telefoonnummers klaar liggen, weet wie je moet bellen. Tegenwoordig zijn de juiste mensen in no time op je woonvoorziening. Dat is allemaal prima geregeld nu”.

Erik: "Het is zo belangrijk dat je er in moeilijke tijden bent voor elkaar."