Nadenken over ‘goede zorg’: ethiek

Jan S. (26; licht verstandelijk beperkt) is cliënt bij Amarant en neemt deel aan het project ‘Leren werken’. Hij haalt zijn getuigschrift en heeft kans op een werkervaringsplaats. Daarbij komt het rijbewijs (dat hij op zijn 19e haalde) goed van pas. Hij zal pakjes gaan rondbrengen. Het bedrijf heeft al een gesprek aangevraagd met Theo D., de trajectbegeleider van Jan binnen de Amarant Groep. Theo weet echter dat Jan een stevige verslaving (GHB/Speed) heeft ontwikkeld, waarvoor hij intussen wordt behandeld. Hij weet ook dat Jan zijn rijbewijs heeft laten verlopen, al langer dan een jaar. Al enkele malen heeft Jan hem verzekerd dat alles in orde komt, maar Theo heeft geen aanwijzingen dat dit zo is. Wel weet hij dit: Jan wil absoluut niet dat zijn ‘probleempjes’ gemeld worden in het gesprek met het bedrijf. Theo zit klem tussen twee vertrouwensrelaties: die met Jan en die met de toekomstige werkgever. Wat moet trajectbegeleider Theo doen om goed te handelen? Wat mag Jan van de Amarant Groep (in de persoon van Theo) verwachten? Wat mag een werkgever van Theo verwachten? En vooral: waarom? Waarom? WAAROM?

 Waarom goede zorg ethische bezinning vraagt

Voor goede zorg is ethiek onontbeerlijk omdat ethiek gericht is op het fundamentele welzijn van mensen. Bij alles wat we doen (en laten!), dienen wij ons te vragen: Wordt door onze zorg echt goed gedaan aan het welzijn van mensen? Goed voor iemand zorgen betekent elke keer opnieuw kijken hoe je in deze situatie, bij deze cliënt, zo menswaardig mogelijk kunt handelen.

Voorbeelden van ethische kwesties

Denk aan voortdurende spanning tussen verzorgers en cliënten, ouders of andere wettelijke vertegenwoordigers, omgaan met suïcidaal gedrag, autonomie en vrijheidsbeperking, onheuse bejegening en behandeling, kinderwens, relaties en seksualiteit, beslissingen rond het levenseinde. Over al deze onderwerpen zijn in het verleden vragen aan de Commissie Ethiek voorgelegd. Over een aantal daarvan zijn vanuit de Commissie beleidsdocumenten en leidraden geschreven, waar nodig en mogelijk in samenspraak met cliënten en zorgverleners.

 Contact

Heb je vragen of zit je met een dilemma waarover je graag advies zou willen krijgen?
Neem contact op met de Commissie Ethiek.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Telefoon: 088-6112879/06-51861560

Samenstelling

De Commissie Ethiek bestaat uit een coördinerend kernteam en een aantal gespreksleiders. De gespreksleiders zijn meestal werkzaam bij Amarant en kennen daardoor de praktijk uit eigen ervaring. Zij zijn op aanvraag beschikbaar om een Moreel Beraad te organiseren en te leiden.

Het kernteam bestaat uit:

  • Nicole Authier, manager Krachtige Teams Amarant (voorzitter)
  • Monique Voermans, gedragsdeskundige Amarant Wonen in de Wijk
  • Axel Rooze, geestelijk verzorger Amarant Groep
  • Vacant, vertegenwoordiger Centrale Cliëntenraad Amarant
  • Bert van Roermund, hoogleraar rechtsfilosofie(em.)Tilburg University,extern lid
  • Hanny van Tienen, secretariaat

 

 

 

Volg ons op social media

youtube icon  facebook icon  twitter icon  linkedin icon