Ervaringsdeskundige / Servicepunt Cliëntmedezeggenschap

Het jaar van José

Het leven is niet altijd vriendelijk geweest voor José Rikken (52 jaar). In verschillende fasen van haar leven maakte ze veel narigheid mee. Amarant blijkt door de jaren heen haar ‘reddingsboei’. “Ik ben hier echt opgebloeid”, zo omschrijft ze zelf. Vooral 2016 was een bijzonder jaar voor José. Per 1 oktober 2016 is ze namelijk gestart als medewerker op het Servicepunt Cliëntmedezeggenschap van de Amarant Groep in Breda. Werk dat haar veel voldoening geeft en structuur brengt.

Het moederschap bracht José Rikken in contact met Amarant. Haar zoon werd tien weken te vroeg geboren en heeft beperkingen. Later werd José zelf ook gediagnotiseerd. Al snel toonde ze een grote betrokkenheid bij Amarant en inmiddels is ze al jaren actief in cliëntenraden. Ze startte bij de lokale cliëntenraad BZW en via enkele stappen is ze nu voorzitter van het domein ambulante zorg, een cliëntenraad op niveaudivisie. “Meepraten, meedenken en meedoen vind ik erg belangrijk”, legt José vol vuur uit. “Mensen moeten altijd zelf kunnen beslissen, ongeacht hun beperking. Ik heb door ziekte een poosje in een rolstoel gezeten. Toen merkte ik hoe het is als mensen niet jou, maar je begeleider aanspreken. Terwijl je er als mens met een beperking óók toe doet.”

José zet zich voor de Amarant Groep ook in als ervaringsdeskundige. Ze volgde een opleiding om haar ervaringen met anderen te kunnen delen. “Ik wil mensen een stukje van mijn kracht meegeven. Zodat ze er beter van kunnen worden en ontdekken wat ze in zich hebben. Ik richt me vooral op de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en alle veranderingen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat de Amarant Groep in duidelijke taal spreekt. Soms werden er dingen geschreven… die snapte niemand. Ik lees informatie na en geef aan wat duidelijker moet.” Lachend: “Dat werkt!”

‘Ik kan zoveel in dit werk kwijt; hier ligt mijn hart.Ik ben hier écht opgebloeid.’

In het najaar van 2016 stapte José in een nieuw avontuur. Per 1 oktober startte de Amarant Groep met het Servicepunt Cliëntmedezeggenschap en José werd gevraagd als medewerker. Doel van het Servicepunt is om cliënten en verwanten te helpen met vragen over medezeggenschap. “We begonnen feitelijk met niks”, vertelt coördinator Miranda Burhenne eerlijk. “Gewoon aan de slag en maar eens zien wat er gebeurt. Maar het gaat hartstikke goed. José pakt het erg goed op!”

Iedere dinsdag en donderdag is José op vrijwillige basis aanwezig op het servicepunt. “Ik vind het heel fijn om te doen. Ik kan zoveel in dit werk kwijt. Hier ligt echt mijn hart!”, straalt José. “Ik vind thuiszitten maar niks, dit werk zorgt voor structuur.” Overdenkend wat ze allemaal doet bij, met en voor Amarant begint José nog meer te stralen. “Amarant is in alle jaren een geschenk voor me geweest. Ik ben hier écht opgebloeid.”

——  Tablet   ——

——  Mobiel   ——

Ervaringsdeskundige / Servicepunt Cliëntmedezeggenschap

Het jaar van José

Het leven is niet altijd vriendelijk geweest voor José Rikken (52 jaar). In verschillende fasen van haar leven maakte ze veel narigheid mee. Amarant blijkt door de jaren heen haar ‘reddingsboei’. “Ik ben hier echt opgebloeid”, zo omschrijft ze zelf. Vooral 2016 was een bijzonder jaar voor José. Per 1 oktober 2016 is ze namelijk gestart als medewerker op het Servicepunt Cliëntmedezeggenschap van de Amarant Groep in Breda. Werk dat haar veel voldoening geeft en structuur brengt.

Het moederschap bracht José Rikken in contact met Amarant. Haar zoon werd tien weken te vroeg geboren en heeft beperkingen. Later werd José zelf ook gediagnotiseerd. Al snel toonde ze een grote betrokkenheid bij Amarant en inmiddels is ze al jaren actief in cliëntenraden. Ze startte bij de lokale cliëntenraad BZW en via enkele stappen is ze nu voorzitter van het domein ambulante zorg, een cliëntenraad op niveaudivisie. “Meepraten, meedenken en meedoen vind ik erg belangrijk”, legt José vol vuur uit. “Mensen moeten altijd zelf kunnen beslissen, ongeacht hun beperking. Ik heb door ziekte een poosje in een rolstoel gezeten. Toen merkte ik hoe het is als mensen niet jou, maar je begeleider aanspreken. Terwijl je er als mens met een beperking óók toe doet.”

José zet zich voor de Amarant Groep ook in als ervaringsdeskundige. Ze volgde een opleiding om haar ervaringen met anderen te kunnen delen. “Ik wil mensen een stukje van mijn kracht meegeven. Zodat ze er beter van kunnen worden en ontdekken wat ze in zich hebben. Ik richt me vooral op de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en alle veranderingen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat de Amarant Groep in duidelijke taal spreekt. Soms werden er dingen geschreven… die snapte niemand. Ik lees informatie na en geef aan wat duidelijker moet.” Lachend: “Dat werkt!”

‘Ik kan zoveel in dit werk kwijt; hier ligt mijn hart. Ik ben hier écht opgebloeid.’

In het najaar van 2016 stapte José in een nieuw avontuur. Per 1 oktober startte de Amarant Groep met het Servicepunt Cliëntmedezeggenschap en José werd gevraagd als medewerker. Doel van het Servicepunt is om cliënten en verwanten te helpen met vragen over medezeggenschap. “We begonnen feitelijk met niks”, vertelt coördinator Miranda Burhenne eerlijk. “Gewoon aan de slag en maar eens zien wat er gebeurt. Maar het gaat hartstikke goed. José pakt het erg goed op!”

Iedere dinsdag en donderdag is José op vrijwillige basis aanwezig op het servicepunt. “Ik vind het heel fijn om te doen. Ik kan zoveel in dit werk kwijt. Hier ligt echt mijn hart!”, straalt José. “Ik vind thuiszitten maar niks, dit werk zorgt voor structuur.” Overdenkend wat ze allemaal doet bij, met en voor Amarant begint José nog meer te stralen. “Amarant is in alle jaren een geschenk voor me geweest. Ik ben hier écht opgebloeid.”

Over medezeggenschap en ervaringsdeskundigen

De Amarant Groep vindt medezeggenschap van cliënten en cliëntvertegenwoordigers belangrijk. Er zijn meerdere cliënten- en verwantenraden (omdat de Amarant Groep zo groot en divers is). Cliënten en verwanten kunnen met al hun vragen over medezeggenschap terecht bij het Servicepunt Cliëntmedezeggenschap. Het Servicepunt is iedere dinsdag en donderdag bereikbaar van 10 tot 16 uur op 088 – 611 03 66. Klik hier voor meer info.

Ook helpt de Amarant Groep cliënten, verwanten en medewerkers door de inzet van ervaringsdeskundigen. Zij zijn cliënt (geweest) en volgden een opleiding om hun persoonlijke verhalen en ervaringen te delen. Organisaties buiten de Amarant Groep (zoals gemeenten of onderwijs) kunnen eveneens een beroep doen op onze ervaringsdeskundigen.

——  EIND Mobiel   ——

Over medezeggenschap en ervaringsdeskundigen

De Amarant Groep vindt medezeggenschap van cliënten en cliëntvertegenwoordigers belangrijk. Er zijn meerdere cliënten- en verwantenraden (omdat de Amarant Groep zo groot en divers is). Cliënten en verwanten kunnen met al hun vragen over medezeggenschap terecht bij het Servicepunt Cliëntmedezeggenschap. Het Servicepunt is iedere dinsdag en donderdag bereikbaar van 10 tot 16 uur op 088 – 611 03 66. Klik hier voor meer info.

Ook helpt de Amarant Groep cliënten, verwanten en medewerkers door de inzet van ervaringsdeskundigen. Zij zijn cliënt (geweest) en volgden een opleiding om hun persoonlijke verhalen en ervaringen te delen. Organisaties buiten de Amarant Groep (zoals gemeenten of onderwijs) kunnen eveneens een beroep doen op onze ervaringsdeskundigen.