Meedenken en Meebeslissen = Medezeggenschap

Amarant vindt medezeggenschap van cliënten en cliëntvertegenwoordigers belangrijk. Je bent van harte uitgenodigd om mee te praten en mee te denken in één van de cliënten- en verwantenraden.

Waar praat je over in een cliëntenraad?

In een cliëntenraad praat je met elkaar over onderwerpen die voor alle cliënten of voor groepen cliënten belangrijk zijn. Het gaat bijvoorbeeld over de kwaliteit van de zorg, veranderingen die gepland zijn, huisregels de samenwerking tussen cliënten, verwanten en medewerkers.

Welke cliëntenraden zijn er?

Soms bestaat uit een cliëntenraad alleen uit cliënten, soms alleen uit verwanten en soms uit zowel cliënten als verwanten. Omdat de Amarant Groep zo enorm groot is zijn er verschillende soorten cliëntenraden.

Lokale cliëntenraden

Een lokale clientenraad bestaat uit clienten die wonen of werken op een bepaalde locatie/voorziening. Soms kiezen twee of drie voorzieningen samen voor één cliëntenraad. Als meedoen in een clientenraad niet lukt voor clienten, dan wordt deze taak overgenomen door verwanten. Het overleg vindt plaats met een vertegenwoordiger van team en/of de manager.

Cliëntenraden op niveau divisie

Op het niveau van de Divisie zijn er één of meerdere cliëntenraden. Ook deze kan bestaan uit cliënten, verwanten of een combinatie van beiden. Gesproken wordt over het beleid van de divisie als geheel. Vanuit de lokale cliëntenraden worden vertegenwoordigers afgevaardigd naar de divisiecliëntenraad.

Centrale cliëntenraad Amarant Groep

De Centrale Cliëntenraad van de Amarant Groep bestaat weer uit afgevaardigden van de diverse divisies. De Centrale Cliëntenraad voert overleg met de Raad van Bestuur over het hele beleid van de Amarant Groep.

Verkiezingen

Meestal wordt in onderling overleg vastgesteld wie deelneemt aan de cliëntenraad. Het wordt erg op prijs gesteld als cliënten of verwanten mee willen doen in een cliëntenraad. Als er sprake is van meer kandidaten dan beschikbare zetels dan worden er soms ook verkiezingen uitgeschreven.

Hoe ondersteunen we de cliëntenraden?

Ondersteuning en scholing van cliënten en verwanten die deelnemen aan een cliëntenraad is erg belangrijk. De begeleiding van cliënten in cliëntenraden vindt plaats door coaches. Ook zijn er mogelijkheden om deel te nemen aan interne en/of externe scholing.

Wil je meedoen?

Is je interesse gewekt in het werk van de cliëntenraad? Neem dan gerust contact op met een medewerker of de manager van je locatie. Deze kan je verder informeren over de te ondernemen stappen.

 

Servicepunt cliëntenmedezeggenschap

Het Servicepunt cliëntmedezeggenschap informeert over het thema medezeggenschap voor en door cliënten. Cliënten en verwanten kunnen hier met al hun vragen terecht. E-mailen kan altijd via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..  Bellen kan op dinsdag en donderdag  van 09.30 – 15.30 uur via telefoonnummer 088 - 611 03 66.

Volg het Servicepunt cliëntmedezeggenschap op:
facebook icon twitter icon

Cliëntenraden

Er zijn ook cliëntenraden voor ouders of familieleden van cliënten. Op drie niveaus zijn er cliëntenraden: centraal, regionaal, en lokaal. En verder in woonvormen en centra voor dagactiviteiten.

Medezeggenschap: een filmpje door & voor cliënten

Volg ons op social media

youtube icon  facebook icon  twitter icon  linkedin icon