Kwaliteit

Bij de Amarant Groep

Lees
meer

Kwaliteit bij de Amarant Groep

De Amarant Groep kent een groot aantal varianten in wensen, behoeften en begeleiding van cliënten. Met elkaar hanteren we dezelfde kwaliteitsstandaarden en manieren om kwaliteit te verbeteren. Onze basisdefinitie kwaliteit geeft daarbij richting. De uitgangspunten en tools zijn richtinggevend en ondersteunend bij alles wat we doen.

Uitgangspunten kwaliteit

De Amarant Groep gaat voor zorg van goede kwaliteit.

De zorg- en dienstverlening:

  • draagt bij aan het welzijn en geluk van de cliënt; met behoud van kwaliteit van bestaan en zelfredzaamheid en afname van problematiek;
  • komt tot stand in dialoog met de cliënt;
  • is afgestemd op de behoeften en wensen van de cliënt;
  • is doeltreffend en doelmatig;
  • is professioneel, deskundig, integraal en veilig.

Meten, reflecteren, verbeteren

Met ons kwaliteitsbeleid schetsen we het speelveld voor onze krachtige teams: bijdragen aan welzijn en geluk van clienten, binnen onze visie op en de wet- en regelgeving over goede en verantwoorde zorg. We stimuleren de teams om stil te staan bij wat goed en/of niet goed gaat en om maximaal waarde te creëren. Meten, reflecteren en verbeteren, gebeuren via in- en externe audits, maar vooral ook door teamreflecties.

Digitale tool

De teams werken met de webapplicatie Krachtige Teams. Deze digitale tool bestaat uit vier samenhangende instrumenten:

Teamafspraken
Het team legt vast hoe zij kritische processen vorm geven;

Dashboard
Het team monitort de resultaten van de door hen geboden zorg;

Teamreflectie
Het team reflecteert structureel op de kwaliteitsthema’s;

Teamplan
Het team borgt de dingen die goed gaan en neemt verbeterpunten mee in het teamplan. De onderdelen Teamafspraken, Teamreflectie en Teamplan zijn al operationeel; het onderdeel Dashboard is nog in ontwikkeling.

Belang van Teamreflectie

Het instrument Teamreflectie op kwaliteitsthema’s is operationeel sinds augustus 2017. De teams reflecteren structureel op gemaakte afspraken, acties, resultaten en de toegevoegde waarde voor de cliënt. Bij de invoering van Teamreflectie is ingezet op de kwaliteit van reflecteren en het effectief inpassen van reflectie in het cyclisch werken aan kwaliteit. Teams zijn daarop gecoacht en we zijn tevreden met ruim 400 teamreflecties in 2017. In 2018 wordt de Teamreflectie verder ontwikkeld (meer kwaliteit, kwantiteit en borging).

Bottom up benadering

De Amarant Groep kiest voor een bottom up benadering bij reflectie op kwaliteit en verbeteren van kwaliteit. Teams reflecteren gedurende het jaar op de kwaliteitsthema’s. De uitkomsten van de teamreflecties, inclusief de ervaringen van cliënten en de managementrapportages zijn de basis voor reflectie (en verbeterpunten) op divisieniveau. De uitkomsten van deze reflectie geven weer input voor de duiding op organisatieniveau; met als uitkomst het kwaliteitsrapport.

In 2017 is ruim 400 keer gereflecteerd op kwaliteitsthema’s

Opbouw reflecties op diverse niveaus met als uitkomst het kwaliteitsrapport

8 Kwaliteitsthema’s

 

In 2017 heeft de Amarant Groep gemonitord, gereflecteerd en verbeterd op 8 kwaliteitsthema’s. Per thema laten we de belangrijkste feiten en leerpunten zien.

Wat gaan we doen in 2018?

Verdeeld over de thema’s brengen wij onze prioriteiten en verbeterpunten in kaart.

Lees het volledige kwaliteitsrapport.
Of lees de versie voor cliënten.

Naar kwaliteitsthema 1 >