Johan: “Ik wil iets voor deze kinderen kunnen betekenen.”

Al zijn hele carrière werkt Johan met kinderen. Van de kinderopvang tot aan gymdocent in het basisonderwijs. Toch wilde hij terug in de kinder- en jeugdzorg en solliciteerde op een vacature binnen Amarant. Na het werken op verschillende behandelgroepen, werkt hij nu sinds 2017 met veel plezier op Behandelgroep Tilburg.

In alle hectiek kunnen zoeken naar de hulpvraag bij een cliënt dat is een vak apart. Johan vertelt: “Het kan hier voorkomen dat een cliënt je de huid vol scheldt of agressief wordt met daarbij fysiek contact, dan moet ik als begeleider kunnen kijken naar de hulpvraag. Waarom laat een kind dit gedrag zien? Een voorbeeld kan zijn dat een cliënt zijn eigen emoties niet begrijpt, maar eigenlijk alleen een knuffel wil. Het is belangrijk dat hij of zij de bevestiging krijgt dat ze hier op de woning zichzelf kunnen en mogen zijn en ze op een veilige plek wonen.

Op de Behandelgroep wonen, als alle bedden bezet zijn, 11 jongeren. Deze variëren in de leeftijd van 6 tot zelfs 21 jaar. Bij de Behandelgroep in Tilburg kom je in een “kei fijn team” van collega’s terecht aldus Johan:  “Dat kan ook niet anders, want je moet op elkaar kunnen vertrouwen. Je moet weten dat je collega diezelfde regels naleeft en een back-up is als je in een discussie terecht komt samen met een cliënt.”

Stevig in je schoenen staan
“Bij ons is het heel belangrijk dat je tegen de cliënten zegt wat je doet en doet wat je zegt. Cognitief hebben de cliënten een laag niveau. We moeten duidelijk zijn in welke afspraken er gemaakt worden, we brengen hierdoor structuur aan in het leven van onze jeugdigen.” Johan vertelt dat in alle hectiek veel dingen door elkaar kunnen gaan lopen. Wanneer er bijvoorbeeld gebeld wordt dat een cliënt geschorst is van school, zal deze opgehaald moeten worden. Dit zijn dingen die tussen de werkzaamheden door kunnen gebeuren. Hier moet je op in kunnen spelen.

“Vanaf het moment dat je dienst begint, moet je kunnen voelen, proeven en ruiken wat de sfeer is op dat moment op de groep. We krijgen daarom van onze manager ook ruim de tijd om een overdracht met elkaar te doen. Hierin bespreken  we nauwkeurig van ieder kind zijn of haar bijzonderheden van de dag.. Zo zijn we allemaal overal van op de hoogte en hierdoor doen we allemaal hetzelfde.”

Om een beeld te geven over het niveau van de groep, laat Johan een kast zien. Hierin liggen alle keukenmessen en scharen netjes uitgetekend. “Wanneer ik een van deze voorwerpen mis voor dat mijn dienst begint, dan zorg ik er voor dat eerst alles compleet is.”

"Bij ons is het heel belangrijk dat je tegen de cliënten zegt wat je doet en doet wat je zegt."

Structuur aanbrengen in het leven
Niets is zo belangrijk dan het kijken naar de kleine signalen. Als deze niet goed zijn, kan het groter geheel niet tot een succes volbracht worden. “Het doel is is een fijne dag ervaren. Dat is voor ons een dag waarin ruimte is voor eigen participatie van het kind. Dat het kind die dag zeggenschap heeft over zijn of haar eigen leven.” Daarin geeft Johan ook aan dat het voor een jeugdige lastig kan zijn wat nu de draaglast en de draagkracht is. Hier zit een groot verschil in, daarbij komt ook kijken wat een cliënt daadwerkelijk aan kan.

Om een duidelijke structuur aan te brengen in het leven van de cliënten wordt gebruik gemaakt van de opstap methodiek. Johan licht toe dat dit een methodiek is die als rode lijn door de dag loopt. Hierdoor krijgt de cliënt meer inzicht in eigen doelen die worden opgesteld in het jaarlijkse zorgplan. Deze doelen worden op de muur in de woonkamer getoond. “We wijzen de jeugdigen hier ook op de door hen gestelde doelen. Samen gaan we dan aan de slag om dit doel te behalen.”

Om de jeugdigen hier bij te helpen, kunnen zij punten scoren gedurende de dag. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met sociale hygiëne. Veel jeugdigen hebben dit namelijk niet vanuit huis meegekregen. Ze kunnen dan punten verdienen door hun bed netjes op te maken, de was in de wasmand te doen en alle dopjes op potjes en tubes te doen. Maar een jeugdige kan dit niet altijd alleen, daar is de begeleiding zichzelf ook van bewust.

Omdat niet iedere jeugdige evenveel aankan, wordt op de groep samen 100% nagestreefd. Tijdens het helpen van de cliënt ben ik eigenlijk de vertaling van zijn leven, vervolgt Johan. “Bij alles wat ik doe of wat ik constateer benoem ik dit. Bijvoorbeeld wanneer ik was in de wasmand gooi, benoem ik dat het makkelijker is om daar al tijdens het opruimen  mee te beginnen. Dan is de vloer in ieder geval al een stukje leger. Natuurlijk zeggen we dit in de hoop dat de cliënten uiteindelijk beetje bij beetje meer overzicht krijgen.”

Een grapje en leuke activiteiten
Ondanks dat het echt heel pittig kan zijn, vertelt Johan dat er genoeg leuke momenten zijn. “Je moest eens weten! Kinderen kunnen zo onwijs dankbaar zijn, we kunnen ook de grootste lol hebben met elkaar. Zij vinden het geweldig als je een leuke activiteit met ze organiseert. Op dat moment kunnen ze uren aan een stuk spelen met bijvoorbeeld kralen. Niet omdat je zegt dat we gaan kralen rijgen, maar wel omdat je zegt dat we een gave tijger gaan maken van kralen omdat het dierendag is. Zolang je het in een stoer jasje kan kleden, vinden ze het geweldig. En ik ook.”

Wil jij ook werk dat gelukkig maakt? Neem dan contact op met onze recruiter Anja Hendriks. Telefonisch bereikbaar via 0652884983 en per mail via anja.hendriks@amarant.nl.

Ook leuk om te lezen

Andere ervaringsverhalen

  1. Kiki: "Voor mij is dit veel meer dan gewoon een baan."

    Het verhaal van Kiki. Ze is sinds 2016 persoonlijk begeleider op de conservatoriumlaan en is intensief betrokken bij haar cliënten.

    Lees het verhaal van Kiki
  2. Een dag op woonlocatie Spijkerstraat 5

    Spijkerstraat 5 is een locatie voor cliënten met een matige tot ernstige verstandelijke beperking en complex gedrag. Een uitdagende doelgroep, waarbij de kleine dingen een groot verschil kunnen maken. Nieuwsgierig? Begeleider Denise neemt je mee!

    Lees het verhaal van Spijkerstraat 5
  3. “Binnen mijn team voel ik respect voor mijn geloof”

    Zakaria Sebbar werkt als persoonlijk begeleider complexe zorg op Spie 2, een woonvoorziening voor mensen met een licht verstandelijke beperking en complex gedrag. Hij is moslim en voelt binnen het team respect voor zijn geloof. Iets waar hij trots op is.

    Lees het verhaal van Zakaria