De wet gaat vooral over het meedenken en meepraten van cliënten en hun verwanten over onderwerpen die het dagelijks leven bepalen, zoals voeding, recreatie, hygiëne en gezondheid, kwaliteit van zorg en huisvesting.

Deze inspraak en medezeggenschap regelen we onder andere door samen met de begeleider, de cliënt en cliëntvertegenwoordiger het persoonlijk plan-gesprek te voeren en die afspraken vast te leggen. Maar we regelen het ook door cliëntenraden te vormen. Amarant heeft lokale cliëntenraden (LCR), divisie cliëntenraden (DCR) en een centrale cliëntenraad (CCR). De nieuwe wet zegt dat een cliëntenraad altijd een advies mag geven aan de manager, de directeur of aan de Raad van Bestuur. De cliëntenraad kan daarnaast instemming geven aan een besluit of geen instemming geven als ze het er niet mee eens zijn.

Nog tijd tot 1 januari 2021

Samen met de cliëntenraden werken we aan een medezeggenschapsregeling waarin we de afspraken voor een cliëntenraad vastleggen. Amarant heeft tot 1 januari 2021 de tijd om deze regeling te maken.

WMCZ
WMCZ